پیشنهاد سردبیر

۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۰
کد خبر: 1012726

وزیر زنبیل به دست آمریکا به دنبال چیست؟

مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین الملل

آمریکایی ها همواره تلاش کردند با حاتم بخشی مالی و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را راضی نگه دارند و در سوی مقابل با اعمال فشار بر حماس، مقاومت را وادار به پذیرش آتش بس کنند.

رسانه‌های عربی در حالی اخباری از سفر احتمالی دوباره وزیر خارجه آمریکا به منطقه و حضور آنتونی بلینکن در مصر با هدف از سرگیری مذاکرات تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی را بازتاب می دهند که وی طی یک سال گذشته نه بار به غرب‌ آسیا سفر کرده و هربار  به دلیل کارشکنی‌های بنیامین نتانیاهو دست‌خالی تر از گذشته به واشنگتن بازگشته است.

سفر پی در پی بلینکن به منطقه آن هم در شرایطی که هر گونه پیشنهاد توقف جنگ در غزه از سوی تل آویو رد شده در یک معنی بازتاب ناتوانی واشنگتن در به ثمر رساندن آتش بس می باشد. رسیدن به تفاهمی میان طرفین نزاع بویژه در دو ماه مانده تا انتخابات امریکا برای سران کاخ سفید از اهمیت بالایی برخوردار است و لذا جوبایدن تلاش دارد با فرستادن دوباره نماینده خود به منطقه تا پیش از 5 نوامبر به آورده حداقلی در این زمینه برسد چرا که چنین اتفاقی می تواند بر پیروزی کامالا هریس در این ماراتن اثر بگذارد.

آمریکایی ها در یک ساله اخیر (از زمان شروع جنگ غزه) تلاش کردند با حاتم بخشی مالی و تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی متحد همیشگی خود را راضی نگه دارند و در سوی مقابل با اعمال فشار بر حماس، مقاومت را وادار به پذیرش آتش بس کنند. اما با وجود چالش های موجود از جمله زیاده خواهی نتانیاهو و تاکید او بر ماندن ارتش اشغالگر در محور فیلادلفیا در نوار مرزی باریکه غزه و مصر، قطعا این آخرین سفر بلیکن برای پیگیری آتش بس ادعایی و مورد نظر واشنگتن نخواهد بود. آنها ولی با چنین دست اقدامات و بردن پیغام و پسغام سعی دارند خود را به عنوان بازیگر صلح و میانجی در عرصه جنگ مطرح کرده و وجه جهانی خود را ارتقا دهند. با این حال درباره این بحران تنها هدفی که برای آمریکایی ها مهم بوده و هست کسب رضایت رهبران رژیم اسرائیل و لابی های یهودی-صهیونیستی در ایالات متحده است. ادامه ارسال محموله های تسلیحاتی به مقصد فلسطین اشغالی گواه این مدعا است. واشنگتن تاکنون ۵۰ هزار تن تجهیزات جنگی با 500 پرواز و 107 کشتی در یازده ماه جنگ غزه برای متحد خود ارسال کرده که ماحصل آن کشتار بیش از 50 هزار فلسطینی است. آنها اگر واقعا دنبال پایان دادن به کشتار در غزه هستند در گام نخست باید به تقویت ماشین جنگی رژیم پایان داده و در گام پسین با فشار بر نتانیاهو به عنوان مانع اصلی آتش بس او را وادار به نشستن پشت میز مذاکرات واقعی کنند و الی رفت و آمد وزیر زنبیل به دست آمریکایی چاره ساز مشکلات فلسطینی ها نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.